Peter: ”Goede relaties maken het verschil”
Goede relaties maken het verschil, vindt lelieteler Peter Evers
In een crisis leer je je echte vrienden kennen. Niet alleen privé, maar ook in de werksfeer. Nu we in een energiecrisis zijn beland, merken we bij Bredefleur hoe belangrijk relaties met onze partners en leveranciers zijn. In goede tijden kan het alle kanten op, in lastige tijden moet je op elkaar kunnen bouwen. Juist nu merk je het verschil. Goede relaties zorgen voor meer power en dat scheelt 100 procent.
Juist nu is snel schakelen nodig
Momenteel wil iedereen zuinig met energie omgaan. Iedereen wil verduurzamen, maar helaas zijn veel energiebesparende producten schaars. Terwijl je juist nu, in de huidige, beweeglijke energiemarkt, flexibiliteit nodig hebt van je leveranciers. En dan merk je: zonder goede band sta je achteraan in de rij.
Op basis van vertrouwen
Al een paar jaar zijn we bezig om samen met Huisman Scherming energiebesparende schermdoeken te ontwikkelen. Doeken die warmte én licht binnenhouden. De eerste test pakte heel positief uit: zo’n 50 procent energiebesparing. Vanwege de hoge energieprijzen wilden we graag snel doorpakken. Door onze goede band met de leverancier was één offerte per mail en een appje om de opdracht te bevestigen voldoende. Binnen een half jaar hadden we de schermen in huis. Omdat onze relatie gebaseerd is op vertrouwen konden we snel schakelen en kregen we voorrang van de leverancier.
Is er een match?
Hoe zo’n relatie ontstaat? Voor ons is het belangrijk een klik te voelen. Is er een match? Komen de waarden van ons bedrijf overeen met die van de leverancier? Pas dan gaan de lichten op groen. Belangrijke waarden zijn voor ons innovatie en verbinding, dus kijken we hoe de andere partij meebeweegt in de markt, of ze innoveren en hoe toekomstbestendig het bedrijf is. Hoe beter onze wederzijdse relatie, hoe scherper we elkaar houden.
Hebben we hetzelfde DNA?
Sinds kort werken we samen met Stolze; een innovatief hightechbedrijf gespecialiseerd in klimaat- en watersystemen. Én een familiebedrijf, niet zo lang geleden overgenomen door de volgende generatie. Tussen ons was vrijwel meteen een match. Hun DNA komt overeen met die van ons. Vandaar dat dit bedrijf de modernste en meest duurzame besproeiing in onze kassen heeft aangelegd. Ook hebben we slimme klimaatmeters bij hen afgenomen, geschikt voor het nieuwe telen.
Een goede relatie is de basis
Misschien denk je nu: tja, voor geld is alles te koop. Maar dat is een misvatting. In deze tijden van crisis levert het niets op als je alleen uit bent op winst. Een goede relatie is de basis. Ik geef nog één voorbeeld: laatst was onze veegmachine kapot, en geloof me, die heb je nodig in onze kassen. Binnen vijf dagen kom je om van het stof. Door de goede relatie – al dertig jaar – met de leverancier van deze machines, stond er binnen vijf dagen een nieuwe op de stoep. Met één belletje geregeld, voor een nette prijs. Onderhandelen was niet nodig. Je kunt ook twee maanden bezig zijn om ‘m te vinden.
PS: Genoeg voorbeelden en ik kan er zo nog tig opnoemen. Heb je even? Nee, alle gekheid op een stokje. Alleen nog even een uitspraak die ik vaak gebruik: in moeilijke tijden moet je op zoveel mogelijk paarden kunnen wedden, maar dan moet je die paarden wel hebben.
Peter Evers (30) is, na zijn opleiding Horti Business en Management, mede-eigenaar van Bredefleur.